Dag 5 Jaipur

13 oktober 2016 - Jaipur, India

Vanochtend voor het eerst ons eigen plan getrokken. Eerst lekker uitgeslapen en toen ontbeten met fruit in plaats van het hotel ontbijt.

Later zijn wel met een groepsgenoot naar de apentempel gegaan. Voor het eerst zelf onderhandeld voor een tuk tuk rit. Voor 200 roepie wilde hij ons wel brengen. Toen werd aankwamen wilde hij niet weg, want wel konden niet Door die gevaarlijke buurt terug lopen. Wij gaven aan dat hij gewoon weg kon gaan.

Onderaan de berg zagen wel de eerste apen tussen de koeien en loslopen varkens.
De weg omhooggevallen was goed te doen. En het was heerlijk om even weg te zijn van de stad, de natuur in.
Na ongeveer 20 minuten lopen kwamen wel bij de apentempel aan. De naam apentempel klopte helemaal, want wel zagen gelijk een heleboel aapjes. We moesten wel 50 roepie cameratoeslag betalen, wat normaal is hier voor toeristische atracties. De apen zoeken net als de mensen voornamelijk contact om iets te krijgen. Toenadering zoeken met eten in je hand is prima. Met lege handen bijten ze je gezicht er af.
Bij een bassin in de apentempel wast de lokale bevolking zich met ontbloot bovenlijf. En ze wilde maar al te graag dat wij blanke vrouwen et bij kwamen, daarom sloegen we het pootje baden even over. Er was de mogelijkheid om je te laten zegen in de tempel, maar omdat dit geld koste voelde dit niet echt als een meerwaarde om de cultuur te ervaren.
Op de terugweg was het bloedheet.
Ondanks dat We nee hadden gezegd, was de tuk tuk chauffeur op ons aan het wachten. We hebben ons toch nog maar even naar de Albert Hall laten brengen voor een paar foto's en een lunch.

Daarna hebben we de chauffeur gevraagd om ons naar een paar goede fruit, banket en wintery kramen te brengen. De beste man vertelde ons wat de lokale prijzen waren en zo waren we een paar 100 roepies goedkoper uit.
In het hotel lekker melig gedaan aan het zwembad met wat groepsgenoten en geproost, omdat iemand een nieuwe baan had.

In de avond zijn we naar een kookcursus gegaan. We werden ontvangen door een familie. We dachten zelf te gaan koken,maar het was meer een uitleg over de lokale keuken van India. Het was wel erg leuk om verhalen uit te wisselen over onze landen en gewoontes. We werden bij binnenkomst gezegend met een stip op onze voorhoofden en een armbandje met bedeltjes. Links voor vrouwen en rechts voor mannen. Dit vanwege de God shiva. Die zowel moeder natuur (links) is en recht is de mannelijke kant. Samen is het verschillend, maar toch een. Anders zou shiva of de wereld niet bestaan.
Al bij al begrijpen we steeds meer het Hindoe bestaan.

1. S.:
    13 oktober 2016