Dag 2 Delhi en dag 3 Jaipur

11 oktober 2016 - Jaipur, India

Gisteren hebben we met een bustour kennis gemaakt met New en old-delhi. We hebben een van de voorlopers van de tai-mahal bezichtigd (Humayun's tomb). Graftombe van mogolkeizer Humayun. Ook zijn wel bij een Sikh tempel geweest, waar elke dag 12 uur aaneenlopend word gezongen, en elk uur wordt gestopt om een regel uit het heilige boek te lezen. In dit geloof is iedereen gelijk en er word door arm en rijk elke dag samen gekookt en gegeten. Ze delen dan hun maaltijd in de "huiskamer" van God. We hebben de Indian gate,  een moskee (Jama Majid)en nog te veel om op te noemen bezocht. Wat ook een bijzondere ervaring is dat veel mensen met mij ( lisette) op de foto willen. Kennelijk voldoe ik hier aan het schoonheid ideaal, vanwege mijn bleke huid en lange blonde haar. Er is mij uitgelegd, dat ze deze foto's met "rijke" westerlingen als status symbool gebruiken om over op te scheppen. In de avond hebben we flink wat verkopers van ons afgeschud in de drukke winkelstraatjes. We hebben Indiaas bier gedronken met een stel uit Australië. We werden in het restaurant voor het raam geplaatst om te dienen als reclame materiaal... kijk hier eten miljonairs!
In de avond ons wasjes gedaan in een emmer. En op hoop van zege opgehangen, dat het op tijd droog zou zijn.

Vandaag ontbeten in het hotel en met de bus naar Jaipur. De gids vertelt prachtige verhalen uit de geschiedenis en over de cultuur met grappige voorbeelden uit zijn eigen leven. Kennelijk mag je hier mensen vermoorden als je de familie ten schande maakt en niemand er over klaagt bij de autoriteiten.
Onderweg is er van alles te zien; tempels, koeien en mensen die over de snelweg lopen met zakken goederen op hun hoofd. Ook zagen we een begrafenisstoet. Hierbij zagen we alleen maar mannen. De kist werd op handen gedragen. Iedereen die overlijd wordt gecremeerd. Vrouwen mogen niet bij de crematie aanwezig zijn.

We zitten vandaag in een prachtig hotel in de maharadja room. En het  is ook een kamer voor een vorst met een enorm hemelbed. In de avond zijn er bij een festival geweest waar meters hoge beelden van afgoden werden verbrand met een heleboel vuurwerk. Dus Willem was in zijn element. We zijn in tuk tuks door de stad gereden. Wat voornamelijk stofhappen is en een soort grand theft auto, maar zonder iets te raken. In de avond hebben we gegeten bij een rooftopp restaurant. Daar konden we vuurwerk zien van alle festivals in de stad.

1. S.:
    11 oktober 2016
    Goed dat Willem in ze element was proost Willem
  2. Wijchert de Wit:
    12 oktober 2016
    Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin. Het lijkt een prachtige reis tot nu toe.